Svar: Gider ikke sin mælk
8. november 2010
Alder:
6 mdr.
Marie-Louise
Det er rigtig godt, hvis du kan få din dreng til at drikke 600-800ml mme dagligt og det er helt fint, hvis halvdelen af dette ligger om natten - netop fordi han jo om dagen stille og roligt skal til at have mere skemaden. Jo mere maden kommer til at fylde om dagen, jo mindre plads til mælk vil der være i dagtimerne - men behovet for mælk/væske er stadig stort og derfor vil der alt andet lige skulle indtages en stor del af dette på ydertidspunkterne - altså aften, sen aften og tidlig morgen ...
Det kan være en god idé at prøve med en anden type mme, fordi de smager forskelligt og måske er din dreng kørt lidt træt i smagen.
Du skriver at det er frustrerende at I ikke kan have en fast plan for dagen og jeg vil derfor her give dig et forslag til, hvordan en plan kan se ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Grød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød og fisk i 6 måneders alderen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flaske og evt. lidt frugt, frugtmos, vand af kop.
Powernappen springes ofte over - men naturligvis afhængigt af hvor meget han i øvrigt har sovet i løbet af dagen.
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med lidt kød eller fisk, brødskorper i hånden, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Flaske
Som du kan se er min plan for dagen lavet sådan, at han altid starter med skemad, når han vågner af sin lur og får vand sammen med skemaden. Og så får han en flaske inden han skal sove igen. Netop ved at køre en sådan rytme, bliver der plads til begge dele og det er netop vigtigt at han stadig får begge dele, for at trives bedst muligt. Derfor er det også vigtigt at hans indtag af skemad ikke fylder så meget, at han afviser flasken fordi han er for mæt. Det er således bedre, at han får 3/4-1 dl. grød og mos og efterfølgende drikker sin flaske, end at han får 1½-2 dl. grød og mos og så afviser flasken.
På samme måde er det naturligt at han måske nogle gange kun drikker 50-100ml af sin flaske, netop fordi han har fået grød og mos - men stadig er det et vigtigt indtag og ikke ensbetydende med at flasken helt kan undværes :)
Det er rigtigt at du kan begynde med mere variation af grød, kød, fisk, grøntsager osv. når han fylder 6 måneder, men du kan godt begynde at tilbyde lidt flere måltider allerede nu. Det vil sige begynde fast at give grød om morgenen, grøntsagsmos til frokost og aften og så lidt frugt som mellemmåltider. Variation kommer så mere og mere ind i takt med at han når at fylde 6 måneder.
Det er altså vigtigt at give plads til både skemad og mælk i løbet af dagen, men det er stadig også meget vigtigt at han indtager mælk aften, sen aften og tidlig morgen og at du netop udnytter hans indtag der, for at han får mælk og dermed også væske nok. Som du skriver er han jo en stor dreng, så han har også brug for meget mælk ... :)
Jeg håber ovenstående plan hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske