Svar: Gider ikke sin mælk

8. november 2010

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Marie-Louise

Det er rigtig godt, hvis du kan få din dreng til at drikke 600-800ml mme dagligt og det er helt fint, hvis halvdelen af dette ligger om natten - netop fordi han jo om dagen stille og roligt skal til at have mere skemaden. Jo mere maden kommer til at fylde om dagen, jo mindre plads til mælk vil der være i dagtimerne - men behovet for mælk/væske er stadig stort og derfor vil der alt andet lige skulle indtages en stor del af dette på ydertidspunkterne - altså aften, sen aften og tidlig morgen ...

Det kan være en god idé at prøve med en anden type mme, fordi de smager forskelligt og måske er din dreng kørt lidt træt i smagen.

Du skriver at det er frustrerende at I ikke kan have en fast plan for dagen og jeg vil derfor her give dig et forslag til, hvordan en plan kan se ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Morgen 7.30-8: Grød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød og fisk i 6 måneders alderen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Flaske og evt. lidt frugt, frugtmos, vand af kop.

Powernappen springes ofte over - men naturligvis afhængigt af hvor meget han i øvrigt har sovet i løbet af dagen.

Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med lidt kød eller fisk, brødskorper i hånden, agurk eller lignende, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl. 20

Sen aften eller først på natten 23-01: Flaske

Som du kan se er min plan for dagen ...

Annonce

... lavet sådan, at han altid starter med skemad, når han vågner af sin lur og får vand sammen med skemaden. Og så får han en flaske inden han skal sove igen. Netop ved at køre en sådan rytme, bliver der plads til begge dele og det er netop vigtigt at han stadig får begge dele, for at trives bedst muligt. Derfor er det også vigtigt at hans indtag af skemad ikke fylder så meget, at han afviser flasken fordi han er for mæt. Det er således bedre, at han får 3/4-1 dl. grød og mos og efterfølgende drikker sin flaske, end at han får 1½-2 dl. grød og mos og så afviser flasken.

På samme måde er det naturligt at han måske nogle gange kun drikker 50-100ml af sin flaske, netop fordi han har fået grød og mos - men stadig er det et vigtigt indtag og ikke ensbetydende med at flasken helt kan undværes :)

Det er rigtigt at du kan begynde med mere variation af grød, kød, fisk, grøntsager osv. når han fylder 6 måneder, men du kan godt begynde at tilbyde lidt flere måltider allerede nu. Det vil sige begynde fast at give grød om morgenen, grøntsagsmos til frokost og aften og så lidt frugt som mellemmåltider. Variation kommer så mere og mere ind i takt med at han når at fylde 6 måneder.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er altså vigtigt at give plads til både skemad og mælk i løbet af dagen, men det er stadig også meget vigtigt at han indtager mælk aften, sen aften og tidlig morgen og at du netop udnytter hans indtag der, for at han får mælk og dermed også væske nok. Som du skriver er han jo en stor dreng, så han har også brug for meget mælk ... :)

Jeg håber ovenstående plan hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

God weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder